UX- en UI-ontwerp voor software voor personeelsbeheer

Ontwerp voor professioneel SaaS-platform

SaaS

UX-ontwerp

UI-ontwerp

KLANTTriopsis
LOCATIELondon, UK
TEAMUX-ontwerper, UI-ontwerper, interactie-ontwerper, projectmanager, producteigenaar, onderzoeker

Deze SaaS-tool wordt gebruikt door nutsbedrijven en wegenonderhoudsbedrijven om interventies efficiënt te plannen, taken te beheren en teams te organiseren.

Nadat ontwikkelaars een aantal jaren met een grafisch ontwerper hadden samengewerkt om de UI van de SaaS te maken, bereikten ze een punt waarop de frustratie zich opstapelde en de verwachtingen van potentiële nieuwe klanten niet werden ingelost.

Ze huurden ons UX-bureau in om los te komen van de vicieuze cirkel van dingen repareren zonder groei te zien. Ze wilden een gebruikersinterface die als verkoopargument voor hun SaaS kon dienen.

ONZE BIJDRAGEN

Eisen in kaart brengen

Gebruikersonderzoek

Benchmarking

UX-ontwerp

Prototyping

UI Design - licht en donker

Ontwerp systeem

Kwaliteitsborging

DE INTERFACE DIE HET WAARD IS OM VOOR TE BETALEN

Als de gebruikerservaring van een SaaS tastbare voordelen biedt aan gebruikers, kun je ze meer laten betalen.

We hielpen onze klant te bepalen hoe de gebruikersinterface van de SaaS tastbare voordelen kan bieden aan gebruikers. We volgden twee paden om deze doelstellingen te operationaliseren.

Het eerste pad was gebruikersonderzoek, waarbij we ons verdiepten in specifieke zaken zoals de duur van elke taak, veelvoorkomende gebruikersfouten en andere problemen die ze tegenkwamen.

Het tweede pad was deductief en bestond uit het voorstellen van een ideale versie van workflows, waarbij het systeem slanker is en de meeste factoren die wrijving veroorzaken niet bestaan.

De systematische aard van het verzamelen en organiseren van deze details leidt tot die superpraktische ontwerpdetails waar gebruikers dol op zijn.

HOE GEBRUIKERS PRAKTISCHE WAARDE HALEN UIT ONTWERPDETAILS

UX-ONTWERP VOOR 3 SOORTEN ROLLEN

Er was spanning tussen tegenstrijdige behoeften van verschillende soorten gebruikers.

Een planner en een operations manager moeten bijvoorbeeld min of meer dezelfde dingen zien, maar ze gebruiken ze op heel verschillende manieren. Maar er kan ook spanning zijn tussen de behoeften van één gebruiker.

We hebben alles wat elke gebruiker doet opgesplitst in microtaken om een complex landschap te vertalen in relateerbare acties voor de gebruiker. Zo konden we oplossingen genereren voor echte en praktische dagelijkse gebruikers, in plaats van generieke "gebruikersbehoeften".

WETENSCHAPPELIJK UX- EN UI-ONTWERP

Ontwerpen voor SaaS is een proces dat duizenden individuele beslissingen omvat die samen het grote geheel vormen. De beslissingen kunnen niet worden overgelaten aan flair of "talent". Er moet een meer fundamentele neiging zijn om praktische beslissingen te nemen.

Evidence-based design is ons favoriete proces.

Een fundamenteel onderdeel van dit rationele en voorspelbare proces is het verzamelen van bruikbare feiten en gegevens uit zoveel mogelijk bronnen. Dit wordt gedaan om een alomvattend perspectief op de werkelijkheid en de impact van ontwerpbeslissingen te trianguleren en organiseren.

Hoewel gebruikersonderzoek een primaire bron van informatie is voor het ontwerpen van de SaaS, moeten andere bronnen zoals wetenschappelijk onderzoek of benchmarkstudies dit aanvullen.

HOE WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK ONTWERPBESLISSINGEN VORMGEEFT

SUPERPRAKTISCHE ONTWERPDETAILS GELIEFD BIJ GEBRUIKERS

Het nut van het ontwerp voor een SaaS-platform komt niet voort uit esthetiek, maar uit de kleine details die praktisch blijken te zijn tijdens het daadwerkelijke gebruik van SaaS. Dit bevordert de afstemming tussen een complex abstract systeem en de rommelige details van mensen die in de echte wereld werken.

De praktische ontwerpdetails die de SaaS-gebruikerservaring enorm verbeteren, ontstaan echter niet door goddelijke inspiratie.

In plaats daarvan komen ze voort uit een nauwgezet en goed georganiseerd proces dat rekening houdt met de dagelijkse realiteit van gebruikers, de psychologie van de mens, met name de digitale vaardigheden van de algemene bevolking, en gedragspatronen die mensen vertonen wanneer ze gestrest, verveeld of moe zijn.

DE SAAS-WORKFLOWS PASSEN ZICH AAN ELKE KLANT AAN

We hebben het ontwerp voor de SaaS ook bekeken vanuit het perspectief van workflows, d.w.z. hoe individuele acties van gebruikers samen resultaten genereren waar de organisatie die ze in dienst heeft naar op zoek is.

In de praktijk betekende dit dat er een afweging moest worden gemaakt tussen wat geweldig werkt op microniveau van een taak versus wat samenhang en efficiëntie biedt aan het geheel dat een gebruikersinterface voor een SaaS is.

Dit is waar het vooraf in kaart brengen van gebruikersbehoeften en organisatorische processen veel waarde toevoegt. Deze inspanning gaat over het selecteren en combineren uit een royaal universum van ontwerpmogelijkheden, met de duidelijkheid van wat moet worden bereikt om de SaaS waardevol te laten zijn voor klanten.

INTERACTIEVE COMPONENTEN VERHOGEN DE PRODUCTIVITEIT

Vloeiende interactie waarbij de interface voortdurend reageert en zich aanpast, leidt tot een hogere productiviteit. De gebruikersinterface van een SaaS moet niet statisch zijn in een raster.

Hoewel het ontwerpwerk dat nodig is om interactieve componenten te produceren complex is, komt het eindresultaat voor de gebruiker in de vorm van verminderde complexiteit of cognitieve belasting bij interactie met de interface.

Eén aspect waar we ons nauwgezet op concentreerden was het behouden van de samenhang van deze interacties terwijl we van idee naar productie gingen. Dit hield in dat we de interacties communiceerden met zowel realtime prototypes die belanghebbenden een tastbaar gevoel gaven, als diagrammen en documentatie die de systematische logica van de interacties voor ontwikkelaars illustreerden.

HOE WE DE ONTWIKKELINGSKOSTEN HEBBEN VERLAAGD

Het uiteindelijke UI-ontwerp voor de SaaS is een systeem van componenten en gedragingen die worden ingezet in contexten als configuraties van interactieve elementen. Zo past de gebruikersinterface zich aan de behoeften van de gebruiker aan.

Ontwikkelaars vertaalden dit systeem naar code en wij hielpen hen met een reeks maatregelen om hen wat werk uit handen te nemen: • Afzonderlijke, goed gedocumenteerde pagina's die laten zien hoe het eindresultaat eruit moet zien. • Alle componenten nauwgezet gedocumenteerd zonder details of toestanden over het hoofd te zien. • Ondersteuning tijdens de implementatie in de vorm van briefingsessies, antwoorden waar hulp nodig is of waar controles nodig zijn.

Zo namen we de verantwoordelijkheid voor het eindresultaat, dat veel verder gaat dan het leveren van eenvoudige ontwerpen. Deze ondersteuning is onbeperkt. In het geval van dit specifieke SaaS-project beantwoordden we zelfs een jaar na oplevering, toen ze nog steeds wijzigingen aan het doorvoeren waren, hun vragen in realtime alsof we intern in hun team zaten.

ONTWERP VOOR PROFESSIONELE SAAS

Het ontwerp van dit SaaS-platform brengt drie perspectieven samen: de bedrijfsstrategie om relevant te blijven voor de klanten, de dagelijkse behoeften van de gebruikers en de technische roadmap.

De ontwerpbeslissingen werden systematisch genomen op basis van het verhelderen van de concrete implicaties van de drie realiteiten en het onderzoeken van de gevolgen van de verschillende afwegingen tussen concurrerende behoeften.

De nieuwe gebruikerservaring bestaat uit kleine details die tastbare verbeteringen brengen in wat gebruikers doen en hoe ze dat doen, naast lay-outs die flexibele workflows mogelijk maken voor organisaties met verschillende processen.

De implementatie van het ontwerp verliep soepel omdat het was opgezet als een samenhangend systeem en omdat we veel ondersteuning boden aan de ontwikkelaars. Deze ondersteuning hield in dat we hen gedurende de hele implementatieperiode begeleidden en een "can-do" houding aannamen bij het oplossen van technische uitdagingen.

Er is veel moeite en toewijding gestoken in dit project. Dat is de enige manier om een SaaS-ontwerp van wereldklasse te maken.

Heb je een project in gedachten?