Bofin is een ambitieuze fintech startup die financiële instellingen en dienstverleners verbindt met eindgebruikers.
Ze zijn de eerste poging tot het creëren van een marktplaats waar grote banken de concurrentie aangaan en waar gebruikers de diensten kiezen die ze het beste vinden. Gebruiksvriendelijkheid is een essentiële vereiste in de fintech-wereld, dus toen het raamwerk voor de backend eenmaal stond, gingen ze met ons in zee om te werken aan de gebruikerservaring van de mobiele app.
Tegen de tijd dat we begonnen samen te werken, had Bofin een team van 50+ ontwikkelaars samengesteld die allemaal druk bezig waren met het overwinnen van de technische uitdagingen die zo'n ambitieus project met zich meebracht.
Advies over digitale strategie
Informatie-architectuur
UX-ontwerp
Wireframen
Interactieve prototypering
UI-ontwerp
Kwaliteitsborging
Gebruikers testen
In eerste instantie wilde de startup een snelle uitvoering van een zeer beperkte MVP die ze vroegtijdig wilden vrijgeven. In essentie hadden we slechts twee weken om een complete applicatie voor financiële diensten op te leveren. Toen deze hindernis eenmaal overwonnen was, brachten ze ons voor onbepaalde tijd aan boord en begonnen we te werken in design sprints.
Toch liep het ontwerp van de app ver achter op de ontwikkeling. We werkten module per module, en elke design sprint had een andere focus. We werkten nauw samen met de productieleiding en hadden dagelijks contact om de extreme tijdsdruk het hoofd te bieden. Er was geen tijd om fatsoenlijk de vereisten te verzamelen. In ongeveer twee maanden had het ontwerp de ontwikkeling ingehaald.
Dit was een goede gelegenheid om meer structuur aan te brengen in de processen, en we gingen aan de slag met een iteratieve oefening om de productontwikkeling en de ontwerpworkflows te verbeteren. Deze toegevoegde structuur verbeterde de kwaliteit van de app.
De fintech startup had een team van 50+ ontwikkelaars en ze stonden onder constante druk om sneller te leveren. Geen gemakkelijk leven. Dus deden we ons best om hen te ondersteunen. Zo hebben we bijvoorbeeld onze processen aangepast aan hun behoeften. We hielpen hen ook door bedrijfsmiddelen te testen en voor te bereiden zoals zij dat wilden.
Elke drie weken hadden we een sessie waarin we het proces aanpasten aan hun behoeften. Toen ze eenmaal genoeg ontwerpen hadden om aan te werken en wij wat tijd hadden, hebben we een uitgebreide stijlgids en ontwerpsysteem gemaakt om de code te stroomlijnen.
Het duurde bijna een jaar om alle modules te creëren waaruit de app uiteindelijk zal bestaan en om een ontwerpsysteem op te zetten dat de langetermijnontwikkeling van het product aankan. Met een duidelijk productpad en een volwassen ontwerpvisie was het tijd voor Bofin om het ontwerpteam in huis te halen.
Het feit dat we alle ontwerpen netjes hadden gedocumenteerd en georganiseerd volgens de product roadmap maakte de overdracht gemakkelijk. We boden hen volledige ondersteuning tijdens de overgangsfase en ze namen de meeste van onze procedures over.
Toen Bofin contact met ons opnam, hadden ze een project van twee weken in gedachten. Toen ze onze eerste levering zagen, besloten ze ons volledig in te schakelen om een product te ontwerpen dat hun visie weerspiegelde. Uiteindelijk werkten we bijna een jaar samen, totdat het ontwerp volwassen was geworden en ze het veilig in huis konden halen.
Een belangrijke succesfactor in de loop van de ontwerpopdracht was de nauwe integratie tussen de teams. Zoals typisch is voor elke startup evolueerden de prioriteiten en uitdagingen voortdurend, maar wij waren in staat om ons aan te passen en een pijler van stabiliteit te zijn voor de startup.
Eerste MVP geleverd in twee weken
Ontwerp voor alpha geleverd in twee maanden
Naadloze overdracht in twee weken
Volledig ontwerpsysteem geleverd voor de lange termijn visie
Geen deadline gemist in 12 maanden