OLX is 's werelds toonaangevende markplaats van advertenties. In de het verticaal van auto's kopen en verkopen miljoenen gebruikers auto's, motoren en onderdelen.
OLX ontdekte dat de gebruikerservaring op het mobiele internet en de apps van auto's niet tot teveredenheid stelde. Ze huurden ons in als externe UX/UI consultant om een lange termijn ontwerpvisie te creëren voor hun in-house design team.
We werkten aan het UX en UI ontwerp van geselecteerde modules. Door het creëren van UX concepten en UI ontwerpen kwamen we op het punt dat we hun design team uitrustten met een volledig functioneel design systeem.
UX-ontwerp
UX-flow
Prototyping
Concept ontwerp
Interactie ontwerp
UI ontwerp - ontwerp systeem
Ontwerpvalidatie
Kwaliteitsborging
Twee ontwerpers en de projectmanager bezochten OLX in Lissabon voor een 3-daagse workshop. We doken diep in de resultaten van het gebruikersonderzoek die ze hadden verzameld, marketing inzichten en de eerdere pogingen van hun design team om het probleem op te lossen. We waren in staat om met de verschillende stakeholders te spreken en met afdelingen in verschillende landen waar de het auto-verticaal essentieel is.
We kwamen prioriteiten overeen en een roadmap voor de komende weken.
Het doel was om een lange termijn visie te creëren voor de mobiele ervaring. Op basis van marktonderzoek, trends en de waarschijnlijke evolutie van technologie, hebben we de functie stack heroverwogen en een nieuw perspectief geboden op hoe de app waarde kan bieden aan gebruikers.
Vanuit een gedragsperspectief hebben we gebruikerstrajecten geconceptualiseerd die laten zien hoe individuele functies samen meer vormen dan een optelsommetje. Door voortdurend in contact te staan met het OLX team, hebben we deze futuristische visie in overeenstemming kunnen brengen met een realistische kijk op hun ontwikkelingspijplijn.
Vervolgens creëerden we UX design concepten voor individuele trajecten. We drukten onze design ideeën uit in de vorm van wireframes en interactieve prototypes.
Elke twee dagen gaven we een update aan het product team en aan het eind van elke week presenteerden we aan het meer uitgebreide OLX project team dat bestond uit marketing, VP's en ontwikkeling.
We lieten hen meedenken over het ontwerp en de redenering achter ontwerpbeslissingen, benadrukten de verwachte uitkomsten, alternatieven die waren overwogen en aanbevelingen voor de uitrol. Het besluitvormingsproces werd gedocumenteerd in Confluence, en in de wekelijkse gesprekken hadden we een vruchtbare uitwisseling waarbij meerdere visies werden gedeeld.
Toen we eenmaal stabiele UX design concepten en initiële UI stijlen hadden, zijn we opnieuw een week in Lissabon bij elkaar gekomen. In deze tijd hebben we sessies gehouden met de VP's, marketing en ontwikkeling om het nieuwe ontwerp en de productvisie te integreren in hun bredere strategie.
Daarnaast trainden onze designers het in-house design team van OLX om de design concepten te gebruiken voor de verdere ontwikkeling van de app. Samen zijn we een plan overeengekomen om de ontwerpen geleidelijk uit te rollen met zorgvuldig testen bij elke stap.
De UI design stijl die we creëerden moest merk agnostisch zijn, om OLX in staat te stellen één code bibliotheek te ontwikkelen die gebruikt kan worden in landen met verschillende merken. Bovendien hebben we de UI-bibliotheek tot een minimum beperkt, om de code eenvoudig te houden en een snel ladende app te ondersteunen.
We hebben alle ontwerpen getest om er zeker van te zijn dat aan de toegankelijkheidsnormen in de verschillende jurisdicties wordt voldaan en hebben alle stijlen gedocumenteerd in een bibliotheek die door meerdere ontwerpers tegelijk kan worden gebruikt.
Toen OLX ons benaderde waren ze in tweestrijd tussen de noodzaak om de app opnieuw uit te vinden en de noodzaak om snel met de ontwikkeling te beginnen. Ze wisten niet zeker hoe ze lange termijn denken konden verenigen met het pragmatisme dat nodig is om dingen waar te maken.
In tien weken tijd hebben we hen een visie gegeven over hoe precies functies en een verbeterde gebruikerservaring hen de komende jaren zullen onderscheiden in de markt. Daarnaast voorzagen we hen van een set ontwerpen die gecodeerd moesten worden en een ontwerpsysteem dat door hun ontwerpteam gebruikt kon worden om de rest van de app uit te werken.
Gedurende het project werkten we nauw samen met het product- en designteam, waarbij we onze inzichten, denkwijze en tools deelden. Bij verschillende gelegenheden werkten we zij aan zij vanuit hun kantoor in Lissabon om kennisoverdracht te vergemakkelijken
Gebruikersstromen en UX-interactielogica opgeleverd in zes weken
Merk agnostisch design systeem geleverd in vier weken
Stappenplan met testprotocollen
De hele gedachtengang achter het ontwerp gedocumenteerd in Confluence
Ontwerp- en productteams opgeleid om de ontwerpvisie uit te rollen
Het merk wordt gebruikt in Roemenië en het bestaat al 18 jaar.
Het Zuid-Afrikaanse auto-verticale merk wordt door miljoenen gebruikers gebruikt
De Portugese app is toonaangevend in de auto-industrie
Het merk wordt gebruikt in Roemenië en het bestaat al 18 jaar.
Het Zuid-Afrikaanse auto-verticale merk wordt door miljoenen gebruikers gebruikt
De Portugese app is toonaangevend in de auto-industrie