Digitale transformatie in de maritieme industrie

Een nieuwe gebruikersinterface voor buitenboordmotoren

Marine

Ingebedde apparaten

Cluster

KLANTCOX Marine Ltd.
LOCATIEShoreham-by-Sea, UK
TEAMUX designer, UI designer, interaction designer, project manager, product owner, software architect

COX Marine is gespecialiseerd in hoogwaardige buitenboordmotoren voor veeleisende toepassingen, zoals race-, militaire of meermotorige outfits.

Het niveau van innovatie dat de COX-ingenieurs sinds 2007 op de markt hebben gebracht, wordt benijd door concurrenten als Yamaha en Suzuki, maar de recente digitalisering van gebruikersinterfaces via cluster-displays betekende een nieuwe uitdaging voor de COX-ingenieurs.

Ze huurden ons in om te helpen bij dit R&D-project om een gebruikerservaring en een ontwerp van de gebruikersinterface uit te werken die zich kunnen aanpassen aan verschillende motorconfiguraties en schermen.

ONZE BIJDRAGEN

UX-ontwerp

Prototyping

Interactie ontwerp

Ontwerpvalidatie

UX-flow

Concept ontwerp

UI ontwerp - ontwerp systeem

Kwaliteitsborging

DE BEHOEFTE AAN ONTWERPINNOVATIE

De maritieme industrie wordt gedomineerd door grote spelers zoals Yamaha, Suzuki en Honda. Deze concurrenten moesten hun digitale bedieningsinterfaces als eerste op de markt brengen. Een digitale clusterinterface is een nieuw paradigma in de ervaring van het besturen van een boot: het display kan interactief zijn, het kan reageren op wat er om de bestuurder heen gebeurt en het kan informatie op een meer betekenisvolle manier weergeven.

We realiseerden ons echter dat alle grote fabrikanten er niet in slaagden een aantrekkelijke interface voor het clusterdisplay te creëren; hun falen was opnieuw een kans voor COX Marine om zich te onderscheiden als de beste in zijn klasse.

STRIKTE TECHNISCHE EN BRUIKBAARHEIDSEISEN

COX wilde verder gaan dan wat concurrenten hadden geprobeerd en hun positie als innovator bevestigen. Zij wilden een interface creëren dat zich kan aanpassen aan maximaal zes motoren, terwijl concurrenten niet verder durfden te gaan dan drie of vier. Ze besloten 3 soorten clusterdisplays te gebruiken, sommige met aanraakscherm en andere zonder.

Het varen op ongelooflijke snelheden op zee betekent dat er hoge bruikbaarheidseisen aan verbonden zijn. De interface moet bestand zijn tegen water op het clusterdisplay, stoten, storingen en levensbedreigende situaties zoals iemand die overboord slaat.

Het ontwerpen van UX gaat samen met engineering

Het uitwerken van de gebruikerservaring was een iteratief proces waarbij we voortdurend hebben nagedacht over de gegevens die van de motor kunnen worden gehaald, hoe de meterstanden worden opgenomen en hoe ze door gebruikers bij verschillende snelheden worden geïnterpreteerd. Vervolgens moesten we de gegevens integreren met de mogelijkheden van het display van het instrumentenpaneel.

We creëerden verschillende raamwerken voor een lay-out die zich kan aanpassen aan de drie schermformaten en een reeks individuele modules die de interface kunnen vullen op basis van de context.

VALIDATIE VAN UX-ONTWERP EN INTERACTIECONCEPTEN

We testten en verbeterden de lay-out en de moduleontwerpen door interactieve prototypes te maken en echte gebruikssituaties met gebruikers te simuleren.

Dit type testen leverde nieuwe inzichten op om de ontwerpen te verbeteren en genereerde een overvloed aan ideeën om bruikbaarheidskenmerken toe te voegen. Bovendien kregen we feedback van distributeurs en ingenieurs.

UI-ONTWERP MET CONTEXTUEEL BEWUSTZIJN

De visuele gebruikersinterface past zich aan de context aan. Enerzijds zijn er modi voor dag-, nacht- en nachtzicht (voor militairen). Anderzijds past het ontwerp zich aan aan de taak die de gebruiker uitvoert: varen met lage of hoge snelheid, aanmeren, enz.

Over het geheel genomen is het UI-ontwerp eenvoudig maar helder met sterke contrasten en een tijdloze stijl. De interface is gemakkelijk te begrijpen over taalbarrières heen en belangrijke informatie wordt zowel visueel als verbaal gecodeerd.

NAADLOZE OVERDRACHT AAN HET ONTWIKKELINGSTEAM

Het is niet eenvoudig om een UI-ontwerp te implementeren op een clusterdisplay dat is ontworpen om tegen zout water bestand te zijn. Voordat we de ontwerpen maakten, deden we een sessie met ontwikkelaars om te begrijpen hoe zij de UI gingen implementeren. Toen we de ontwerpen aan hen overhandigden, was alles zo georganiseerd dat het direct uit de doos kon worden gebruikt.

HET UX/UI ONTWERP VERSTERKT DE MERKBELOFTE

Het nieuwe ontwerp voor de buitenboordmotorinterface is het beste in zijn klasse en het versterkt de positie van COX Marine als de premium leverancier voor diegenen die echte prestaties willen.

De lay-out van de interface en de algehele gebruikerservaring maken gebruik van alles wat het digitale display te bieden heeft, maar zijn tegelijkertijd zonder opsmuk en nuttig. Op dit solide raamwerk is een tijdloos UI-ontwerp gelaagd dat zowel in de rustige momenten als tijdens intense militaire toepassingen presteert.

Dit unieke ontwerp is niet gemakkelijk tot stand gekomen. Het was niet eenvoudig om de technische beperkingen te overwinnen van het creëren van een interface die zowel op touch als non-touch cluster displays werkt, met een of tot zes motoren. Maar met een grondig begrip van de technische aspecten hebben we het interface-ontwerp in de loop van maanden geperfectioneerd.

RESULTATEN

UX en UI ontwerp opgeleverd in 12 weken

Ontwerp voor drie verschillende instrumentenclusterdisplays

Geschikt voor zowel touchschermen als non-touchschermen

Het beste tijdloze ontwerp in zijn klasse

Volledig compatibel over het hele spectrum van toepassingen

Heb je een project in gedachten?