Gebruikerservaring ontwerp voor AV Technici

Nieuwe GUI-normen voor professionele elektronica

ELEKTRONICA

Product Ontwerp

GUI Ontwerp

KLANTMSolutions
LOCATIEIsraël
TEAMUX designer, UI designer, interaction designer, project manager, product owner, software architect
WEBSOTE

MSolutions heeft een innovatief apparaat ontwikkeld dat door audiovisuele ingenieurs wordt gebruikt om de prestaties van complexe installaties te testen. Ondanks het brede scala aan functionaliteiten dat het apparaat biedt, bleef het grootste deel ervan ongebruikt door een slechte gebruikerservaring. Het bedrijf had al een paar keer geprobeerd om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren, zelfs in samenwerking met andere ontwerpers, maar dat was mislukt.

Het bedrijf nam ons UX-ontwerpbureau in de arm om hen te helpen de bruikbaarheid van het apparaat te herdefiniëren en de GUI om te vormen tot een ontwerp dat de prestaties van de techniek demonstreert.

ONZE BIJDRAGEN

UX-ontwerp

UX-flow

Prototyping

Concept ontwerp

Product Ontwerp

Interactie ontwerp

UI ontwerp - ontwerp systeem

Kwaliteitsborging

EEN AANRAAKSCHERM DAT DE BRUIKBAARHEID BELEMMERT

Technici stellen een diagnose van problemen en optimaliseren de werking van de audiovisuele apparatuur. Het toestel kan complexe installaties met meerdere monitoren, schermen en signaalbronnen meten.

Het apparaat heeft echter ook de hardwarematige beperkingen van een display met beperkte aanraakinteractiviteit en een minuscule schermgrootte van slechts 480x320 pixels.

EEN NAUWGEZET EN VOORSPELBAAR PROCES

Om de belofte van een radicaal andere gebruikerservaring waar te maken, gingen we over tot een systematisch proces van product design. Beginnend met het verzamelen van eisen, organiseerden we inzichten van alle belanghebbenden.

We evalueerden bestaande gegevens over de gebruikers en stelden vervolgens prioriteiten, waarbij we doelen groepeerden in releases. Dit gedetailleerde en nauwgezette game plan was de voorwaarde voor de designfase die gericht was op gebruikerservaring.

WAAROM HUN VORIGE ONTWERP POGINGEN MISLUKTEN

Het scherm heeft zijn technische beperkingen, maar de eerdere pogingen van het bedrijf om een intuïtief GUI-ontwerp te realiseren mislukten om andere redenen. We voerden een gedetailleerde gebruiksaudit uit en brachten voor elk scherm een set van gewenste uitkomsten in kaart.

De essentie van waarom ze eerder hadden gefaald, was omdat het initiële GUI ontwerp was gemaakt door engineers die de functionaliteit hadden neergezet zoals het in de backend is, niet hoe een gebruiker zou verwachten dat het werkt. In hun tweede poging om de bruikbaarheid van het apparaat te verbeteren, deed de ontwerper gewoon een poging om de UI te verbeteren. Dit was gedoemd te mislukken, omdat een ontwerp van een gebruikersinterface nooit esthetisch kan zijn, als de onderliggende UX-gedachte niet deugt.

Ontwerp door ontwikkelaars
Ontwerp door vorige ontwerper
Uittreksels uit de ontwerp-audit

HET CONCEPT VAN DE NIEUWE GEBRUIKERSERVARING

Het ontwerpdenken werd gestuurd door gebruikersbehoeften en door wat voor technici een logische flow is in hun dagelijkse praktijk. Het resultaat is dat gebruikers niet veel hoeven na te denken, omdat elke volgende stap gefocust is op wat een technicus logischerwijze vervolgens zou doen.

Op schermniveau wordt de begeleiding vertaald in een duidelijke visuele hiërarchie, zodat de algemene logica van de flow wordt voortgezet op microniveau. Het nieuwe ontwerp van de gebruikerservaring is een weerspiegeling van de prioriteiten van de gebruikers, niet van de backend.

Voorbeelden van wireframes

TESTEN EN ITERATIES VERBETEREN DE UX

De nieuwe gebruikerservaring verschilde sterk van het vorige bruikbaarheidsparadigma. Ondanks het feit dat de nieuwe gebruikerservaring het resultaat was van een nauwgezet proces van documentatie van gebruikersbehoeften, was het van cruciaal belang om op zijn minst een basisniveau van validatie van gebruikers te krijgen. In totaal namen de gebruikerstests en de aanpassingen van het ontwerp slechts twee dagen in beslag.

We creëerden prototypes en organiseerden een paar sessies om de gebruikers te testen. De gebruikers hebben een heleboel feedback gegeven. Het leidde niet tot een verandering in de fundamentele logica van de gebruikerservaring, maar wel tot kleine veranderingen die de gebruikersinterface uiteindelijk naar een superieur kwaliteitsniveau zouden tillen.

DE VISUELE GUI DEMONSTREERT PRESTATIES

Het visuele GUI-ontwerp was een kans om het slimme denken van zowel de ingenieurs als de UX-ontwerpers tot leven te brengen. Het is minimalistisch met een sober tintje, maar in combinatie met de superieure afwerking van het fysieke apparaat, ziet het eruit als een hoogwaardig instrument voor professionals.

Naast het aspect van merkbekendheid en het doel om vertrouwen te wekken, is het GUI-ontwerp ook conform vanuit het oogpunt van toegankelijkheid en biedt het alle staten die nodig zijn om ontwikkeling gemakkelijk te maken.

COMPLEET RESPONSIEF GUI-DESIGN BINNEN ZES WEKEN

De oplevering van het project nam in totaal zes weken in beslag, vanaf het begin van de eerste bruikbaarheidsaudit tot de oplevering van het GUI-ontwerp aan het engineeringteam. Het eindresultaat is een gebruikersinterface waarbij technici slechts de helft van het werk hoeven te doen om de resultaten te krijgen die ze nodig hebben.

Het gestroomlijnde interactieproces creëerde mogelijkheden om de code stack te vereenvoudigen. Het GUI-ontwerp is responsief, zodat technici het apparaat kunnen bedienen vanaf een laptop of mobiele telefoon, ter plaatse of op afstand. Dit opent een wereld van mogelijkheden.

Het eindresultaat voor het bedrijf is een product waarbij de kwaliteit van de engineering duidelijk wordt door hoe het apparaat eruitziet en aanvoelt. Bovendien hebben technici minder training nodig, zodat grote klanten de oplossing eenvoudiger kunnen uitrollen.

RESULTATEN

Ontwerp van begin tot einde geleverd binnen zes weken

Volledige documentatie voor ontwikkelaars

Ontwerp is volledig responsief

De GUI is een referentie geworden in de industrie

Heb je een project in gedachten?